Mijn kind lust niets


Mijn kind lust niets

Je kind wil geen fruit, geen vlees, geen vis! Frieten, pasta, snoep en koekjes daarentegen gaan er wel in.

Als ouder is het in dit geval moeilijk om conflicten te vermijden en de maaltijd nog als een aangenaam moment te beschouwen.

Daarom de volgende tips:

  • Zorg ervoor dat je kind niet snoept tussen de maaltijden zodat het echt honger heeft wanneer het 'etenstijd' is.
  • Als je kind geen groenten wil eten, probeer dan variatie te brengen in het menu. De ene dag rauwe groenten, de andere dag gekookte groenten, dan eens in stukjes, dan eens puree of gratin,... er zijn talrijke mogelijkheden.

Vergeet ook niet dat soep vaak een makkelijke manier is om je kind groenten te doen eten.

  • Voor vlees kan je ook voor variatie zorgen in het soort vlees en in de presentatie. Je kan af en toe vlees of vis geven in de vorm van een "burger" of een "fish stick". Kinderen houden daar enorm veel van. Uiteraard moet dit soort maaltijd geen dagelijkse kost worden en enkel uitzonderlijk bereid worden maar op die manier kan je je kind toch vlees of vis leren eten.
  • Stel je kind regelmatig fruit voor om er zeker van te zijn dat het genoeg vitamines binnenkrijgt.
  • Als je kind zegt dat het geen honger meer heeft en zijn eten niet aanraakt, zeg dan dat je dat kan begrijpen maar dat je dan ook geen dessert zal voorstellen. Ofwel heeft je kind echt geen honger, ofwel zal het in zijn eigen val trappen. De kans is bijgevolg groot dat het toch een beetje zal eten, al was het maar om zijn dessert te krijgen.
  • Om de maaltijden aantrekkelijk te maken, kan je het bord van je kind versieren of mooier maken. Dat zal zeker de nieuwsgierigheid van je kind opwekken en zijn eetlust stimuleren. Ten slotte eten we gedeeltelijk ook met onze ogen...
  • In het ideale geval, is de sfeer aan tafel ontspannen en aangenaam. Probeer je kind niet iedere keer kost wat kost te forceren om te eten. Zo kan het moment dat jullie samen aan tafel doorbrengen ook een aangenaam moment blijven.

Concentreer daarom je aandacht en het gesprek niet voortdurend op wat je kind al dan niet eet. Praat gewoon verder over andere dingen.

Door voortdurend met je kind in conflict te treden, zal je het probleem alleen maar gewichtiger maken.

  • Als je geen inspiratie meer hebt, kan je een diëtiste raadplegen die je nieuwe en evenwichtige receptideetjes kan geven.