Voedselallergieën en preventie


Voedselallergieën en preventie

Preventie is uiteraard van groot belang. Aan preventie doen, houdt in dat je je de volgende vragen stelt:

Hoe kan ik de toediening van allergene voedingsmiddelen verhinderen?

  • Welke voedingsstoffen hebben het vaakst een allergene werking?
  • Welke voedselcombinaties moeten vermeden worden?

Wij gaan ervan uit dat elk voedingsmiddel aanleiding kan geven tot allergische reacties. Toch zijn bepaalde producten meer verdacht dan andere. Ziehier het lijstje:

  • Koemelk en alle afgeleide producten (Schapenmelk, geitenmelk en hun afgeleide producten worden beter verdragen)
  • Bepaalde vleessoorten: kip, kalkoen, paard
  • Eiwit
  • Tarwe en gerst
  • Sommige vissoorten: kabeljauw, tandbaars
  • Een aantal groenten: selder, ui, tomaat, aubergines, aardappelen, venkel
  • Bepaalde fruitsoorten: allerhande nootsoorten, citrusvruchten, appels, peren, kiwi's.
  • Bepaalde voedingswaren bevatten veel histamine en kunnen aanleiding geven tot pseudo-allergieën: spinazie, varkensworst, tomaten, natuurlijk gefermenteerde kaas, alle vis in blik, bepaalde gefermenteerde dranken, conserven.
  • Levensmiddelen die bestanddelen bevatten die histamine kunnen vrijmaken zijn o.a.: schaaldieren, zeevruchten, chocolade, aardbeien, eiwit, banaan, papaya.
  • Sommige levensmiddelen bevatten aminozuren die vasoactief zijn: gefermenteerde kaas, kolen, citrusvruchten, weekdieren en aardappelen bevatten Tiramine; in bananen vindt men Serotonine en chocolade is een bron van Fenyletylamine.

De laatste jaren is men de voedingsproducten steeds meer gaan behandelen, zodat er steeds meer nieuwe stoffen in de voeding verschijnen die een allergene werking kunnen hebben. Wij vermelden o.a. het natiumglutamaat (in bouillons), de sulfiten (in diepgevroren vis en in gepasteuriseerde witte wijn), het natriumbenzoaat, acetyl-salicylzuur...

Wij moeten niet alleen oog hebben voor de voedingsmiddelen die meteen herkenbaar zijn, maar ook denken aan de voedingsstoffen die verborgen zitten in samengestelde producten: aan de eieren en de margarine in een taart; aan het aardappelzetmeel in beschuitjes, pudding, allerhande smeerbare producten en bereide soepen; aan het rundsvlees dat ook in worstjes zit, en in vleesextracten en gelei...

De voedingsindustrie kan de moeders helpen bij het voorkomen van allergische reacties, door zeer waarheidsgetrouw alle ingrediënten van een bepaald product op het etiket te vermelden.

Er bestaan ook producten die men best niet samen gebruikt omdat zij zo allergische reacties kunnen doen ontstaan:

  • eieren, vlees en kaas kan men probleemloos samen gebruiken met groenten, maar geven wel eens problemen in combinatie met fruit en graangewassen.
  • Vers fruit wordt best niet gemengd met andere voedingswaren, tenzij misschien met groenten.
  • Gedroogd fruit gaat niet zo best samen met proteïnerijke voeding zoals vlees, kaas, eieren enz.
  • Als men melk drinkt en ook wat wil eten, moet men liefst voor zetmeelrijk eten kiezen.
  • Graangewassen gaan goed samen met groenten maar veel minder met proteïnerijk voedsel. Idem voor de groenten.
  • Tomaten en aardappelen gaan niet zo goed samen met melk in combinatie met graangewassen.

Er bestaat ook een verband tussen stuifmeel en de voedingswaren. Een kind dat allergisch is voor bepaalde pollen moet trachten het eten van verwante voeding te vermijden.

Enkele veel voorkomende combinaties zijn:

Allergie voor grassen: tarwe, tomaten, kiwi's, watermeloen, meloen, kersen, citrusvruchten, perziken, amandelen, pruimen, abrikozen.

Allergie voor ambrozijn: zonnebloemolie, margarine, honing, kastanjes, selder, peterselie, wortelen, venkel, kamille, bananen, cichorei.

Allergie voor alsem : idem

Allergie voor elzen : selder, peterselie, wortelen, venkel, kiwi's, aardbeien, frambozen, gedroogd fruit, pruimen, abrikozen, kersen, peren, perziken, appelen.

Allergie voor berken : idem