De gezonde brooddoos


De gezonde brooddoos

Je kinderen blijven op school eten en je wilt ze graag een voedzaam lunchpakket meegeven. Eentje waar ze de dag mee doorkomen en dat niet in de vuilbak belandt... Tips voor een heerlijke, gezonde brooddoos make-over!

De gezonde brooddoos: brood

 

  • Hoe meer granen in die brooddoos, hoe beter! Vervang wit brood dus door bruin of volkoren brood.
  • Of smeer een dubbele boterham met aan de ene kant donker brood en aan de andere kant wit brood.
  • Een laagje margarine mag niet ontbreken!
  • Vervang ‘gewone' boterhammen eens door donkere broodjes of volkoren pitabroodjes. Lekker opvullen met beleg en groentjes!

De gezonde brooddoos: beleg

 

  • Wissel af tussen vlees en kaas, mager en vettere soorten beleg. Stop ook eens een keer groentjes zoals komkommer, sla of tomaat tussen twee sneetjes.
  • Wees zuinig met slaatjes en zoet beleg. Vermijd dagelijks gebruik.
  • Fruit op de boterham kan ook en is een goed alternatief voor zoet beleg: banaan, plakjes aardbei, plakjes gebakken appel, ...

De gezonde brooddoos: groenten en fruit

 

  • Hapklare stukjes om op te knabbelen zijn een leuke afwisseling in de brooddoos. Denk aan stukjes wortel of komkommer, trostomaatjes, radijsjes, druifjes, aardbeien, ...

De gezonde brooddoos: dessert

 

  • Vervang koekjes en snoep door gezondere toetjes: gedroogd fruit (rozijnen, dadels, abrikozen, ...), compotjes, yoghurt, melkdessertjes, mueslirepen, af en toe een paar blokjes chocolade.

De gezonde brooddoos: drankjes

 

  • Gezonde drankjes zijn voedzaam en gezond: melk, water en puur fruitsap. Vermijd limonades en frisdranken. Zij bevatten vaak veel te veel suikers.

De gezonde brooddoos: variatie

 

  • Verras je kind eens met een pasta- of rijstsalade.
  • Of wat dacht je van een tortialla of een wrap?

Smakelijk eten!

Liesbeth, redactrice