Slaap en de menstruatiecyclus: welke link bestaat er tussen beiden?

De slaap van een vrouw wordt beïnvloed door haar menstruatiecyclus. Waarom en hoe wordt het beïnvloed? We vertellen je er alles over!


Slaap en de menstruatiecyclus

Een verband tussen slaap en de menstruatiecyclus

Vind je het soms moeilijk om in slaap te vallen en voel je je niet goed uitgerust? Uw hormonen kunnen één van de gevolgen zijn.

We zien zelfs dat de helft van de vrouwen 's nachts wakker wordt en problemen heeft met inslapen of zelfs concentreren.

Volgens wetenschappelijke studies hebben vrouwen meer last van deze aandoeningen dan mannen.

Goed slapen volgens de periode van de cyclus :

Voor de menstruatie

Vaak is een vrouw een lichte slaper voordat haar menstruatie aanbreekt. Hoe dichterbij de regels komen, hoe zwaarder je slaapt.

Tijdens de menstruatiecyclus onderga je hormonale veranderingen. Tijdens de tweede fase van je cyclus maak je progesteron aan, wat een slaapgevoel geeft en je helpt om in slaap te vallen. Dit is de tijd van je cyclus waarin jouw progesteronspiegel het hoogst is.

Aan het einde van deze cyclus neemt dit progesteron geleidelijk af en wordt jouw slaap lichter en lichter. Hormonen hebben andere invloeden op jou, zoals je humeur of je dieet.

Let op: om voor je menstruatie beter te slapen, moet je gezond eten en je concentreren op lichaamsbeweging. Ook wordt aangeraden om zoveel mogelijk daglicht te zien, omdat je dan progesteron krijgt. Ga 's nachts niet te lang voor een scherm zitten en ga zo snel mogelijk naar bed om te kunnen slapen!

Tijdens de menstruatie

In slaap vallen is niet eenvoudig. Dit komt omdat naast de pijn die je kunt hebben tijdens je menstruatie bij het begin van je cyclus, je progesteronspiegel op een dieptepunt ligt.

Tips om goed te slapen: beperk snoep, focus op fruit! Goede voeding is goed om te slapen!