Zwanger tijdens de wintermaanden?

Ben jij ook zwanger tijdens deze koude wintermaanden? Begeef je dan niet op glad ijs en lees eens verder welke voorzorgsmaatregelen je kan nemen!


Zwanger tijdens de wintermaanden?

Met deze koude en gure winterdagen is het extra uitkijken geblazen voor zwangere vrouwen. Heb jij al de nodige zwangerschapskledij in je kast hangen om deze koude maanden door te komen? En welke vitamines moet je ’s winters nemen om de ontwikkeling van je baby niet in het gedrang te brengen?

Een mooie en warme garderobe die zwangere vrouwen doet stralen in hartje winter

Tijdens je zwangerschap is het niet alleen je buik die dikker wordt. Ook de rest van je lichaam verandert. Je zal dus moeten investeren in een zwangerschapsgarderobe. Wanneer je hier niet teveel geld aan wil uitgeven en er toch goed wil voorkomen, investeer dan voornamelijk in basic-kledij die je eindeloos kan combineren met allerlei leuke accessoires. Doe ook wat inspiratie op over de zwangerschapsmode van 2010 in onze fotoshow.

Laat het budget dat je moet uitgeven aan zwangerschapskledij echter geen reden zijn om hierop te besparen. Je hoeft niet onnodig veel geld uit te geven, maar enkele items zijn toch noodzakelijk. Tijdens de wintermaanden heb je zeker en vast een warme winterjas nodig die je buik voldoende vrijheid geeft. Een winterjas die teveel spant of die niet meer sluit moet je de komende maanden inruilen voor een ruimer exemplaar.

Ook warme winterlaarzen met een stevige anti-slip zool zijn geen overbodige luxe. Je kan ze nadien immers nog verder dragen en ze zorgen er ook voor dat je minder uitglijdt op een gladde ondergrond.

Probeer een verkoudheid en griep te voorkomen en eet voldoende en gevarieerd tijdens je zwangerschap!

Een warme garderobe is noodzakelijk zodat je zeker geen griep of verkoudheid oploopt. Griep of verkoudheid kunnen immers onnodige risico’s met zich meebrengen voor zwangere vrouwen en hun kindje.

Tijdens je zwangerschap is het belangrijk voldoende vitamines en mineralen op te nemen om de ontwikkeling van je baby te bevorderen. Je hoeft hiervoor niet altijd meteen naar supplementen grijpen. Zorg ervoor dat je gezond en gevarieerd eet tijdens je zwangerschap. Laat je ook bij de dokter controleren op vitaminetekorten en neem enkel de noodzakelijke supplementen.

Tijdens de wintermaanden kan je best vitamine D supplementen nemen. De belangrijkste bron voor vitamine D is zonlicht. Bij voldoende blootstelling aan zonlicht maakt het lichaam bij de meeste volwassenen voldoende vitamine D aan in de huid. Tijdens de winter is er echter heel wat minder zonlicht dan tijdens de zomer. Vooral in noordelijke landen is er een hoger risico op een tekort aan vitamine D.

Studies hebben reeds aangetoond dat baby's van vrouwen die een tekort hadden aan vitamine D op latere leeftijd een verhoogd risico lopen op osteoporose. De botconstructie van de baby wordt vanzelfsprekend al tijdens de zwangerschap bepaald. Wanneer de moeder van de baby tijdens deze periode een tekort heeft aan vitamine D, heeft de baby op latere leeftijd een verhoogde kans op fracturen.

Begeef je tijdens je zwangerschap niet op glad ijs en raadpleeg meteen een dokter na een val!

Hoewel je met oplettendheid en stevige anti-slip schoenen al veel kan voorkomen, is het toch mogelijk dat je eens valt. Bij zwangere vrouwen verandert het evenwichtsgevoel immers vanaf de 4de zwangerschapsmaand.

Zelfs wanneer je tijdens je val niet op je buik terechtkwam is het belangrijk je te laten nakijken door een dokter of gynaecoloog. De meeste zwangere vrouwen zullen automatisch hun buik in bescherming nemen tijdens hun val en eerder op hun rug of op hun zijde terechtkomen. Je baby wordt ook nog eens extra beschermd door het vruchtwater.

Toch kunnen er na de val lichte bloedingen optreden of kan de placenta tijdens de val beschadigd worden. Een echografie geeft zekerheid dat alles goed gaat met je kindje en neemt je angst weg.