Sport


Sport

Lichaamsbeweging is gezond, ook als je zwanger bent.

De zwangerschapssporten bij uitstek zijn zwemmen, yoga, wandelen en fietsen. Door de positieve effecten van lichaamsbeweging, namelijk het verbeteren van je uithoudingsvermogen, lenigheid en kracht, zul je extra belasting voor je lichaam tijdens de zwangerschap beter kunnen verdragen.

Bovendien wordt je bloedsomloop door sporten gestimuleerd, waardoor het gespannen gevoel kan verminderen. Een belangrijke voorwaarde bij sport tijdens de zwangerschap, is het in alle omstandigheden rustig aan te doen. Zeker als je voor de zwangerschap geen sport deed, is het niet de bedoeling om nu te overdrijven. Je lichaam moet tijdens de zwangerschap al veel presteren dus doe er niet nog eens een schepje bovenop.

Sommige sporten, zoals skiën of paardrijden moet je vermijden zodra je dikker wordt omdat je evenwichtsgevoel door dit nieuwe gewicht verstoord raakt.

Andere sporten die afgeraden worden tijdens de zwangerschap:

  • joggen : dit is een zware belasting voor je borsten, rug, bekken, heupen en knieën
  • trekken met de rugzak: het gewicht dat je hierbij moet dragen, kan de gewrichtsbanden in je rug zwaar belasten
  • buikspieroefeningen: oefeningen die de buikspieren belasten, zijn zonder meer af te raden
  • waterski, surfen, bergbeklimmen en alle sporten waarbij je kan vallen
  • diepzeeduiken

Welke sport je ook uitoefent tijdens je zwangerschap, je moet er in ieder geval op letten dat de foetus

voldoende zuurstof

krijgt. Vergeet hierbij niet dat buiten adem zijn een teken is van zuurstoftekort. Ook de ‘zachte sporten' zoals wandelen of zwemmen, sporten die aangeraden worden tijdens de zwangerschap, kunnen dus risico's inhouden als je te ver gaat. Doe het dus altijd rustig aan.