Mogelijke beperkingen bij het sporten tijdens je zwangerschap


Mogelijke beperkingen bij het sporten tijdens je zwangerschap

Naarmate je zwangerschap vordert, zal je aan mobiliteit verliezen en zal je spontaan sporten vermijden waarbij je je snel moet verplaatsen of waarbij er te veel druk wordt uitgeoefend op je buikspieren.

  • Vanaf het begin van de zwangerschap zal je voelen dat je sneller buiten adem raakt, dat je hartslag versnelt. Voor je ook maar 1 kilo aankomt, verhoogt immers al het bloedvolume in je lichaam. Als je buiten adem bent, moet je je activiteit dadelijk stopzetten.
  • De ligging van de baby.

Omdat de ligging van de baby van vrouw tot vrouw kan verschillen, gelden niet voor alle zwangere vrouwen dezelfde regels wat sporten betreft. Sommige vrouwen hebben het gevoel dat ze geen lucht meer krijgen of krijgen al snel rugpijn als ze op hun rug gaan liggen. Anderen vinden het moeilijk om lang recht te staan omdat hun benen dan al snel opzwellen. Nog andere vrouwen hebben last van maagzuur en reflux waardoor ze moeilijk oefeningen kunnen doen waarbij het hoofd naar beneden hangt. Het gaat hier uiteraard niet om grote problemen maar het kan het wel moeilijker maken je favoriete sport te beoefenen.

  • Meestal voelen zwangere vrouwen zich erg moe, vooral overdag en tijdens het eerste trimester. Daardoor vertragen ze spontaan hun levensritme en zijn ze eerder gericht op de signalen van hun lichaam dan op lichamelijke prestaties. Deze vermoeidheid is trouwens niet verwonderlijk als je bedenkt welke veranderingen het lichaam op korte tijd moet ondergaan. Als je goed naar je lichaam luistert, weet je snel hoe ver je kan gaan met je lichamelijke inspanningen en met sporten.
  • Vanaf het tweede trimester is de ‘grote vermoeidheid' meestal voorbij en zijn de meeste vrouwen in topvorm. Sommigen blijven zich trouwens zo fit voelen tot het einde van de zwangerschap.

Als je ook zo veel energie hebt, dan is dat goed nieuws maar probeer toch je inspanningen te doseren om niet te ver te gaan. Hoe goed je je ook voelt, het is nu echt niet het geschikte moment om te verhuizen, de plafonds te verven e.d. Het is belangrijk dat je genoeg reserve hebt voor de bevalling.