Zwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga is een goede manier om in beweging te blijven tot ver in je zwangerschap en kan je voorbereiden op de bevalling.


Zwangerschapsyoga, zwangerschap

Yoga of zwangerschapsyoga? 

Yoga is een manier van bewegen die ruim 5000 jaar geleden in India ontstaan is. Het woord ‘yoga' zegt zelf dat het gaat om een holistische vorm van beweging die zowel de lichamelijke, de mentale als de emotionele gesteldheid beïnvloedt. Als je zwanger bent mag je niet alle yogaposes doen zoals je ze gewend bent. Daarom kies je dan eerder voor zwangerschapsyoga.  

Zwangerschapsyoga 

Yoga is een goede manier om in beweging te blijven tot ver in je zwangerschap, al zul je veel oefeningen moeten aanpassen aan je veranderende lichaam. Juist die extra soepelheid brengt bijvoorbeeld het gevaar van overstrekken met zich mee.

Yoga kan je trouwens helpen om beter om te gaan met je lichaam dat nu minder mobiel is en je zo leren houdingen aan te nemen die je onmogelijk achtte met je dikke buik. Zo krijg je terug het gevoel dat je je lichaam beheerst en krijg je terug vertrouwen in je lichaam, een vertrouwen dat onmisbaar is tijdens de bevalling.

Welke oefeningen zijn goed in je zwangerschap?

Creëer een plekje waar je de oefeningen kunt uitvoeren en kunt rusten. Zo kan yoga je ondersteunen bij het vinden van balans in een periode vol grote veranderingen. Houd voor zwangerschapsyoga kussens en dekens binnen handbereik, zodat je die ter ondersteuning kunt gebruiken. Maak het jezelf aangenaam! Vermijd oefeningen waarbij je de buikspieren sterk moet aanspannen, intense draaiingen en, wanneer je ze niet gewend bent, omgekeerde houdingen.

Houd in de eerste drie maanden van je zwangerschap twists niet te lang vast. Je kunt hiermee de bloedtoevoer naar je baby in de verdrukking brengen. Stretch daarnaast nooit maximaal. Het zwangerschapshormoon relaxin maakt je bindweefsel zachter, waardoor onder andere de banden rondom je gewrichten losser en flexibeler worden. Je grenzen verleggen is dan verleidelijk, maar je forceert daarmee het bindweefsel en vergroot zo de kans op bekkeninstabiliteit en overstrekken.

Tijdens de zwangerschap zijn de yogahoudingen, die reeds vanaf de 5de maand worden aangeraden, zeer nuttig om het spierstelsel te versterken, vooral de rug en de bekkenbodem. Deze lichaamsdelen moeten tijdens de bevalling zwaar werk leveren maar worden weinig gebruikt en dus ook niet versterkt tijdens dagdagelijkse activiteiten.

De zachte en ritmische bewegingen van de ademhalingstechniek leiden tot een heilzame ontspanning van de geest en van het lichaam terwijl ze je tegelijkertijd voorbereiden op een gemakkelijkere bevalling en een sneller herstel na de bevalling.