Wat eet je beter niet tijdens de zwangerschap

Sommige voedingsmiddelen eet je beter niet tijdens de zwangerschap, wegens de ingrediënten die ze bevatten of de manier waarop ze bereid zijn., wegens de ingrediënten die ze bevatten of de manier waarop ze bereid zijn.

 


niet eten zwangerschap

Weten wat je mag eten en wat je absoluut moet vermijden, kan verwarrend zijn. De onderstaande informatie en tips zullen helpen om het volgende tussendoortje op een verstandige manier te kiezen!

Wat kan ik best vermijden tijdens de zwangerschap?

Het is verstandig om tijdens je zwangerschap een aantal producten te vermijden. Het zijn er gelukkig niet veel. Je bloedtest zal uitwijzen of je immuun bent tegen toxoplasmose en het cytomegalovirus.

Hieronder worden ze nog eens op een rijtje gezet en vind je zo veel mogelijk alternatieven.

·         Rauw vlees

Het is vrij zeldzaam, maar door het eten van (half)rauw vlees kan je een toxoplasmose-infectie oplopen. Dat gebeurt enkel als je er nog niet eerder mee bent besmet, want in dat geval heb je er nog geen antistoffen tegen.

Uit voorzorg kan je filet américain, tartaar, rosbief, ossenworst en carpaccio dus beter laten liggen. Bak biefstuk goed gaar en pas op met barbecueën.

Wat je wel kunt eten: gerookte ham, rookvlees, bacon en worstsoorten zijn bewerkt en daarom wél veilig.

·         Rauwe eieren

Pas op met rauwe eieren of producten waar rauwe eieren in verwerkt zijn. Zelfgemaakte mousse of zelfgemaakt ijs kan bijvoorbeeld rauwe eieren bevatten. Rauwe eieren zijn een bron van salmonellabacteriën.

Wat je wel kunt eten: een gekookt of gebakken eitje mag natuurlijk wel!.

·         Rauwmelkse kazen

Alleen kaas die van rauwe melk is gemaakt (op de verpakking aangeduid met 'au lait cru'), kan je besmetten met de listeriabacterie. Drink dus ook geen melk die rechtstreeks van de boerderij komt.

Wat je wel kunt eten: een toastje met smeerkaas, platte kaas, harde kazen en halfzachte kazen. Zijn de zachte kazen gepasteuriseerd, dan mag je het ook eten. Kijk goed op de verpakking!

·         Rauwkost

​Het klopt dat je tijdens de zwangerschap moet opletten wanneer je rauwe groenten eet, maar het klopt niet dat je dit niet meer mag eten. Het blijft belangrijk dat je tijdens de zwangerschap 300 g groenten eet per dag waarbij je dit verdeelt over 1 warme en 1 koude maaltijd. 

·         Sushi

Sushi is een combinatie van Japanse rijst met een variatie van vis, ei en groenten. Het is dus erg gezond en bevat verschillende voedingsstoffen. 
 

Er bestaan wel sushi combinaties met rauwe vis. Aangezien je niet weet of deze vis vers is of vacuüm verpakt, is het niet aangeraden voor deze te kiezen. Het kan namelijk het risico op toxoplasmose of listeriose verhogen.

Als je helemaal niet zeker bent van wat je al dan niet mag eten, kan je steeds aan ons raad vrage . De Nutricia voedingskundigen helpen je graag verder en geven je persoonlijk advies.

Contacteer ons via chat op www.nutriciababy.be, of per telefoon op nr. 0800 166 85.