Belang van rauwe en gekookte groenten

Ben je zwanger en stel je je veel vragen? Heb je behoefte aan persoonlijk advies of een luisterend oor? Neem dan contact op met onze Nutricia voedingskundigen, zij zullen je begeleiden gedurende heel je zwangerschap en een antwoord geven op je vragen.  


Belang van rauwe en gekookte groenten

Je hebt tijdens de zwangerschap ongeveer 300 g groenten nodig per dag. Deze hoeveelheid kan je spreiden over 2 maaltijden. Groenten kunnen ook perfect als tussendoortje gegeten worden.

Je kan zeker 1 keer per dag de groenten vervangen door een tas groentesoep. Wissel regelmatig af tussen verschillende groentesoorten zoals wortel, prei, courgette, tomaat, pompoen, komkommer, bloemkool, champignon, witloof, venkel, selder, ajuin, paprika,… 

Toch blijft het belangrijk om dagelijks een portie warme of rauwe groenten te eten.

Enkele tips om meer groenten in je voedingspatroon te introduceren:

• Verwerk je groenten in sauzen: zoals tomatensaus of Provençaalse saus met een assortiment aan groentjes
• Vul een paprika, tomaat, courgette, ... met vlees, rijst, deegwaren of broodkruim. Je kan hier ook nog extra groenten aan toevoegen
• Maak een lekker slaatje klaar door hier andere producten aan toe te voegen zoals appel, peer, rozijn, broodkorstjes, kip, vis, kaas en een lekkere dressing. Let er steeds op dat je de groenten goed wast
• Maak een groentepuree klaar om eens af te wisselen

Mocht je nog vragen hebben, kan je ons steeds contacteren via ons gratis nummer (0800/ 16. 685), e-mail of chat (www.nutriciababy.be). We zijn elke werkdag bereikbaar van 8u30-17u en vrijdag van 8u30-16u. Kortom, wij staan steeds voor jou klaar met persoonlijk advies.  

Dit artikel is afkomstig van onze Nutricia Baby website.  

Foto: question-reponses.com