Gezonde voeding tijdens de zwangerschap

Tijdens je zwangerschap veranderen je voedingsbehoeften. Sommige voedingsmiddelen hebben jij en je kleine hard nodig, andere worden best vermeden. Tijdens je zwangerschap is het extra belangrijk dat je voeding evenwichtig is, aangepast aan de ongemakken die je tijdens deze 9 maanden kan ondervinden. In dit artikel vindt je enkele tips om je helpen bij een evenwichtig voedingspatroon en je zwangerschapsongemakjes kunnen helpen verminderen.


Gezonde voeding tijdens de zwangerschap

Evenwichtige en gevarieerde voeding

Tijdens je zwangerschap kan je met gezonde en gevarieerde voeding je eigen voedingsbehoeften dekken, maar ook die van je baby. Daarom is het van belang om tijdens deze 9 maanden goed voor jezelf te zorgen want ook zo zorg je voor een goede ontwikkeling van je kindje in je buik.

Dezelfde voedingsaanbevelingen als die voor een volwassen vrouw blijven gelden. Daarnaast zijn er enkele specifieke aandachtspunten voor zwangere vrouwen:

  1. Het is aanbevolen om 3 evenwichtige maaltijden en 2 tot 3 snacks per dag te nemen.
  2. Vermijd langere periodes zonder eten en eet regelmatig om energieverlies tijdens de dag te voorkomen.
  3. Het opsplitsen van maaltijden kan een oplossing zijn om problemen met je spijsvertering te verlichten en geeuwhonger (plotselinge erge honger) te voorkomen.
  4. Kies voor gezonde en gevarieerde maaltijden: groenten en fruit, graanproducten, melk en melkvervangers, vlees en vleesvervangers.

Nieuwsgierig of je de juiste voedingsstoffen binnen krijgt? Doe mee aan het online onderzoek Nutricheck Mama van Nutricia en je weet het binnen 10 minuten. Bovendien ontvang je advies op maat met praktische tips en inspirerende voorbeeld dagmenu's.

Kwaliteit boven kwantiteit

Tijdens je zwangerschap krijg je vaak te horen dat je ‘voor twee' moet eten! Maar pas op: dat betekent niet dat je tweemaal zo veel moet eten, maar wel tweemaal zo goed. Kwaliteit boven kwantiteit, zeker wat de goede voedingsstoffen betreft.

De voedingsbehoeften van een zwangere vrouw nemen toe. Blijf je daarom concentreren op de inhoud van je bord en niet zo zeer op het cijfer op de weegschaal. Want de voeding die jij opneemt wordt verder doorgegeven aan je kindje. Zo zal je spijsvertering alle voedingsmiddelen afbreken tot voedingsstoffen zoals koolhydraten, eiwitten, vitamines enzo ... Je kindje zal op zijn beurt deze voedingsstoffen gebruiken om goed te groeien.  Eet dus gezond!   Eet dus gezond!