Voeding tijdens de zwangerschap


Voeding tijdens de zwangerschap

Tijdens je zwangerschap is gezond eten van essentieel belang. Wat je eet gedurende deze 9 maanden is belangrijk voor de groei en ontwikkeling van de baby in je buik.

Vanaf het begin van je zwangerschap eet je best evenwichtig en gevarieerd om zo de voedingsbehoeften van zowel je baby als jezelf te dekken. Speciale voedingssupplementen zijn helemaal niet nodig als je gezond en gevarieerd eet.

Om te groeien en zich goed te kunnen ontwikkelen, heeft je baby een optimaal aanbod aan voedingsstoffen nodig: eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines en mineralen. Je baby haalt deze voedingsstoffen uit je lichaam, dankzij alles wat je eet. Je eet nu voor twee, wat niet betekent dat je twee keer zoveel moet eten, maar wel dubbel zo goed!

Sommige voedingsmiddelen mag je niet eten wanneer je zwanger bent, maar weet gewoon dat gezond eten het allerbelangrijkst is!

Wat mag je niet eten wanneer je zwanger bent?

Om je zwangerschap zo vlot mogelijk te laten verlopen, moet je gedurende deze 9 maanden enkele voedselvoorzorgsmaatregelen nemen.

Het is verstandig om bepaalde voedingsmiddelen te vermijden om het risico op listeriose en toxoplasmose te beperken. Voedingsmiddelen die je tijdens je zwangerschap laat staan zijn: kazen gemaakt van rauwe, ongepasteuriseerde melk, zoals Camembert, maar ook zeevruchten, rauwe schaal- en schelpdieren, rauwe en gerookte vis, rauw vlees en rauwe of gedroogde vleeswaren, evenals rauwe eieren. Zorg dat je vlees en eierbereidingen goed bakt.

Om besmetting met toxoplasmose, als gevolg van een parasiet in de grond, te voorkomen, moet je fruit, groenten en kruiden heel zorgvuldig wassen om zo eventuele bodemresten te verwijderen.

Alcohol, in al zijn vormen, is schadelijk voor de ontwikkeling van je ongeboren kind.

Wat eet je best wel?

Tijdens je zwangerschap haalt je baby alle voedingsstoffen die hij nodig heeft om zich goed te ontwikkelen uit jouw voeding: eiwitten, suikers, vitamines, vetten, ... Wat jij eet gedurende deze 9 maanden is daarom van essentieel belang voor de goede groei en ontwikkeling van je kind.
Leg je eetgewoonten onder het vergrootglas, herzie ze indien nodig en concentreer je op bepaalde voedingsmiddelen.
Vis bevat alle voedingsstoffen die essentieel zijn voor de gezonde ontwikkeling van je baby: jodium, ijzer, vitamine D, vitamine B12 en vooral Omega-3. Vette vis is het rijkst aan Omega-3 vetzuren en speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de ogen en de hersenen van je baby.
Peulvruchten zijn rijk aan vezels, eiwitten, mineralen, vitamine B9 en essentiële aminozuren. Deze voedingsstoffen, en met name vitamineB9, zijn essentieel voor de groei van je baby en vooral voor het sluiten van de neurale buis, het toekomstige ruggenmerg.
Oliën zijn essentieel tijdens de zwangerschap omdat ze de neurologische ontwikkeling van je baby waarborgen. Kies oliën die rijk zijn aan Omega 3 en Omega 6 (met name olijfolie).
Groenten en fruit zijn bron van vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten. Om te genieten van al hun voedingsvoordelen, kies je best verse en seizoensgebonden groenten en fruit.
Een klein hongertje tussen twee maaltijden of 's avonds? Dat is heel normaal, want jouw lichaam heeft nu immers meer energie nodig. Laat je inspireren door onze gezonde snackideetjes! Zo kan je snacken zonder je schuldig te voelen.

Inspiratie

Op zoek naar inspiratie voor gevarieerde en evenwichtige maaltijden? Bekijk dan onze smakelijke en evenwichtige receptideeën voor toekomstige moeders.