Voedingsstoffen die je nodig hebt tijdens je zwangerschap


Voedingsstoffen die je nodig hebt tijdens je zwangerschap

Voedingsvezels zijn elementen van plantaardige oorsprong die het verteringsproces "heelhuids" doorkomen. Ze absorberen water, waardoor ze het volume in de darmen doen toenemen.

Dit bevordert de darmtransit die bij zwangere vrouwen vaak niet probleemloos verloopt. Alle groenten en fruit zijn rijk aan vezels, net als volle granen, volkorenbrood en zemelen.

Een kleine hoeveelheid jodium is nodig tijdens de zwangerschap voor de vorming en de stofwisseling van de schildklierhormonen, die belangrijk zijn voor een normale groei van de baby.

Een ernstig tekort aan jodium wordt jodium-deficiëntie genoemd. Jodium-deficiëntie kan beschadiging van de hersenen tot gevolg hebben. Om dit te voorkomen, is het gebruik van jodiumhoudend tafelzout de beste garantie.

Deze vetzuren zijn niet alleen goed voor de gezondheid in het algemeen maar verlagen bovendien het risico op vroegtijdige geboorte en op een te laag geboortegewicht.

Meestal wordt aangeraden twee keer per week vis te eten, wat gemiddeld overeenkomt met 1 gram omega-3-vetzuren per dag. Om vroeggeboorte te helpen voorkomen, is echter een hogere consumptie van 2 gram per dag noodzakelijk.

De vissoorten die het meest omega-3-vetzuren bevatten, zijn vette vis zoals makreel, zalm, haring, tonijn, forel, ansjovis en sardienen.

Als je niet van vis houdt, kan je voedingssupplementen nemen met visolie.