IJzer en Vitamine C

Ben je zwanger en stel je je veel vragen? Heb je behoefte aan persoonlijk advies of een luisterend oor? Neem dan contact op met onze Nutricia voedingskundigen, zij zullen je begeleiden gedurende heel je zwangerschap en een antwoord geven op je vragen.  


IJzer en Vitamine C

IJzer en vitamine C zijn belangrijk tijdens je zwangerschap. Door een tekort aan ijzer kun je bloedarmoede ontwikkelen.

IJzer

IJzer is een essentiële voedingsstof tijdens je zwangerschap. Je bloedcellen hebben ijzer nodig om extra zuurstof te vervoeren en je baby heeft het nodig voor de ontwikkeling van o.a. de hersenen. Door een tekort aan ijzer kun je bloedarmoede ontwikkelen. Je bent dan moe, slapjes, kortademig en je voelt je niet lekker. Bij de eerste zwangerschapscontrole word je standaard getest op bloedarmoede. Je arts of verloskundige analyseert dan het hemoglobinegehalte en het aantal rode bloedcellen in je bloed. Het hemoglobinegehalte is vaak wat lager als je zwanger bent. Als het te laag wordt, krijg je waarschijnlijk ijzersupplementen voorgeschreven.

IJzerrijke voeding

Wil je genoeg ijzer tijdens je zwangerschap binnenkrijgen? Zet dan vaak ijzerrijke voeding op het menu! Met deze producten houd je jouw ijzerniveau goed op peil:

  • Vlees en vleeswaren – zorg wel dat je vlees altijd goed gaar is!
  • Vette vis, bijvoorbeeld sardientjes
  • Donkergroene (blad)groenten als broccoli, waterkers, spinazie en boerenkool
  • Noten, vooral cashewnootjes
  • Bonen en peulvruchten, zoals kikkererwten en linzen
  • Volkorenproducten, bijvoorbeeld volkorenbrood en vezelrijke ontbijtgranen
  • Gedroogde vruchten als abrikozen, pruimen en rozijnen
  • Eieren

Door vitamine C neemt je lichaam ijzer beter op

IJzer van dierlijke bronnen, zoals uit vlees(waren) neem je het gemakkelijkst op uit je voeding. Om ervoor te zorgen dat ook plantaardig ijzer optimaal wordt opgenomen kun je bij je maaltijd iets met vitamine C eten of drinken. Ook vitamine C is tijdens je zwangerschap dus erg belangrijk. Zet je een ijzerrijke maaltijd op tafel? Drink er dan eens een fruitsapje bij of neem wat vers fruit of groente tijdens of na het eten. Koffie en thee verminderen de opname van ijzer. Probeer dus pas een uur na de maaltijd een lekkere kop koffie of thee te nemen.

Mocht je nog vragen hebben, kan je ons steeds contacteren via ons gratis nummer (0800/ 16. 685), e-mail of chat (www.nutriciababy.be). We zijn elke werkdag bereikbaar van 8u30-17u en vrijdag van 8u30-16u. Kortom, wij staan steeds voor jou klaar met persoonlijk advies. 

Dit artikel is afkomstig van onze Nutricia Baby website.