Zwanger in de winter? Opgepast voor autisme!

Zwanger in de winter? Te weinig zon kan bij zwangere vrouwen leiden tot een groter risico op autisme bij hun kinderen.


Zwanger in de winter? Opgepast voor autisme!

Dat vitamine D belangrijk is voor gezonde botten is bekend. Maar het lijkt ook een belangrijke rol in de ontwikkeling van de hersenen te spelen. Zwangere vrouwen moeten er - vooral in de winter - dan ook voor zorgen dat ze extra vitamine D slikken.

Een tekort aan vitamine D kan bij zwangere vrouwen leiden tot een groter risico op autisme bij hun kinderen. Dat concluderen Australische wetenschappers en onderzoekers van het Erasmus MC. Op zesjarige leeftijd hebben deze kinderen twee keer vaker problemen met sociale interactie en vertonen zij afwijkend gedrag in vergelijking met leeftijdsgenootjes.

Wetenschappelijk onderzoek naar vitamine D bij zwangeren

"Ons onderzoek levert het bewijs dat een tekort aan vitamine D bij zwangeren al voor de geboorte van kinderen het risico op autisme vergroot", zeggen de wetenschappers op de nieuwswebsite NU.

Een te lage vitamine D-spiegel van de moeder tijdens de zwangerschap verstoort een optimale ontwikkeling van de hersenen van deze kinderen. Op zesjarige leeftijd vertonen deze kinderen twee keer vaker symptomen die horen bij autisme. Ze maken bijvoorbeeld weinig oogcontact tijdens sociale interactie met anderen. Ook vertonen zij afwijkend gedrag in hun bewegingen, het zogeheten repetitief stereotype gedrag.

De onderzoekers gebruikten de gegevens van meer dan vierduizend kinderen, waarvan de vitamine D concentraties in het bloed van de moeders werden gemeten bij twintig weken zwangerschap en kort na de geboorte uit de navelstreng. 16 procent van de moeders had een te lage vitamine D-spiegel. Bij de geboorte had één op de drie kinderen een lage vitamine D-spiegel, maar de lage waarde van de moeder tijdens de zwangerschap blijkt het meest van invloed op de afwijkende symptomen die de kinderen op latere leeftijd vertonen.

Vitamine D

Vitamine D, een vetoplosbare vitamine, is belangrijk voor sterke botten en tanden en bevordert de opname van de mineralen calcium en fosfor in het lichaam. Vitamine D speelt ook een rol bij de instandhouding van de weerstand en bij een goede werking van de spieren. De belangrijkste bron van vitamine D is het zonlicht. Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt. Ben je zwanger in de winter, dan is het een goed idee een weekje naar de zon te reizen.

Maar wat als je niet op vakantie kan naar de zon?

Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Ongeveer tweederde deel van de hoeveelheid vitamine D die je dagelijks nodig hebt wordt op deze manier aangemaakt. De rest komt uit de voeding.

Vitamine D komt uitsluitend voor in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst. Vette vissoorten (bijvoorbeeld paling, zalm en makreel) bevatten het hoogst aantal vitamine D. Eet twee keer per week vette vis in je zwangerschap. Neem verder extra vitamine D die je bij de apotheek haalt; vergeet niet te vertellen dat he zwanger bent.