Hoeveel fruit op een dag?

Hoeveel fruit moet je kind op een dag eigenlijk eten? En moet je dat werkelijk in de gaten houden?


Hoeveel fruit op een dag?

Is fruit echt zo belangrijk voor een kind, of hoort het bij de dieet-trend van ouders? Hebben wij vroeger ook zoveel fruit gegeten als de kinderen vandaag? En wat als je kind daar moeilijk over doet?

Waarom fruit?

De voedingsvezels die in fruit zitten zijn goed voor de darmwerking; dat betekent dat het eten van fruit je kind - en jezelf - helpt om gemakkelijker naar het toilet te gaan. Vooral kinderen die buikkrampen hebben of slecht naar het grote toilet gaan, moeten meer fruit eten. 

Je kind groeit, gaat naar school, misschien al naar sport. Dit kost energie en deze energie krijgen ze door voldoende groente en fruit te eten. Je merkt direct aan je kind wanneer er te weinig groente en fruit wordt gegeten; je kind is sneller moe, heeft een bleek gezichtje en is hangerig. Geef wat extra fruit en de volgende dag zal je kindje al een hoop meer energie hebben.

Bovendien zit er vitamine C in fruit en dat goed is voor de weerstand. Voor de groei en goede ogen is de aanwezigheid van caroteen (onderdeel van vitamine A) in fruit een goede aanvulling op het menu.

Hoeveel fruit moet mijn kind eten?

Kinderspecialisten schrijven voor:

Kinderen van 1-3 jaar: 150 gram (1,5 stuk)
Kinderen van 4-8 jaar: 150 gram (1,5 stuk)

Wat als mijn kind geen fruit wil?

Kleuters kunnen lastig doen over eten, maar het is belangrijk dat ze gevarieerd eten. Lukt het een keertje echt niet, zorg dan dat je het eten van fruit op een leuke manier aan de man brengt. 

- Verwen je kleuter eens met een smoothie waar veel fruit in verwerkt is.

- Maak samen ijs; stukjes fruit met yoghurt in de diepvries!

- Presenteer fruit op een beestig grappige manier. Op Pinterest vind je heel wat goede ideetjes!