Hou je prostaat (en libido) gezond!

Prostaatproblemen leiden tot minder libido en dat leidt tot vruchtbaarheidsproblemen.


Hou je prostaat (en libido) gezond!

Wist je dat prostaatproblemen al voorkomen bij mannen vanaf 30 jaar? Heel wat mannen met prostaatproblemen durven er niet echt over praten en hebben gewoon "geen zin in seks". En als je geen seks hebt - of te weinig - is de kans op een zwangerschap ook maar erg beperkt.

Gelukkig hebben prostaatproblemen niets te doen met de kwaliteit van je sperma! Wij geven je een paar goede trucs om je prostaat in goede gezondheid te houden!

Vaker klaarkomen

Wat veel mannen waarschijnlijk hopen, blijkt waar: geregeld klaarkomen is beter voor de prostaat. Dat ontdekten Australische onderzoekers in een groot onderzoek. Mannen in de leeftijd tussen 20 en 50 die zeker vijf keer per week ejaculeerden hadden 30% minder kans om prostaatkanker te ontwikkelen dan mannen die dat niet deden. Dat betekent niet dat je 5 keer per week seks hoeft te hebben; ook zelfbevrediging is een mogelijkheid.

Sport

Mannen die sporten hebben 30% minder kans op prostaatproblemen dan mannen die niet of nauwelijks bewegen. Ook de kans op erectieproblemen is kleiner. Sporten doe je niet in een fitnessclub; het is gezond om buiten te zijn voor je prostaat. Volgens Brits onderzoek biedt daglicht bescherming tegen prostaatkanker. De beschermende werking is afkomstig van de vitamine D3 die het lichaam aanmaakt na blootstelling aan daglicht.

Je bent wat je eet

Het dagelijks eten van minstens twee stuks fruit die veel antioxidanten bevatten, wordt in onderzoeken in verband gebracht met een kleinere kans op prostaatkanker. Ook suiker in fruit (fructose) lijkt een positieve rol te spelen. Blauwe bessen, frambozen, bramen, aardbeien, pruimen en granaatappels bevatten veel antioxidanten.

Tomaten en broccoli bevatten stoffen die beschermen tegen prostaatkanker. Ze zouden bestaande tumoren zelfs kunnen verkleinen. Broccoli moet zo kort mogelijk worden gekookt om het goede bestanddeel sulforafaan te behouden. Ook in bloemkool, spruitjes en tuinkers komen stoffen voor die beschermend werken. Engelse onderzoekers adviseren in elk geval wekelijks één keer broccoli te eten.

Ook noten en vis, rijst, eieren en kippenvlees helpen tegen prostaatproblemen. Vaak rood vlees eten (van rund, varken en lam) zou het risico op prostaatkanker vergroten.

Rode wijn

Een matige consumptie van rode wijn (vier tot zeven glazen per week) verkleint de kans op prostaatkanker met 40%, vergeleken bij mannen die nooit rode wijn drinken. Onderzoekers uit Seattle die het beschermende effect van rode wijn ontdekten, denken dat de flavonoïden en de stof resveratrol in rode wijn een belangrijke rol spelen. Het beschermende effect van witte wijn is beduidend minder groot.

Bron: Sciencedaily