Het dagelijkse leven gaat weer beginnen… Hoe kunnen we de positieve energie van de vakantie bewaren?

Terugvallen in het dagelijkse leven na een heerlijke vakantie kan heel moeilijk zijn, maar er bestaan eenvoudige manieren om niets van de positieve energie van de vakantie te verliezen. Monica Schettino, coach bij Aspria, legt uit.


Het dagelijkse leven gaat weer beginnen… Hoe kunnen we de positieve energie van de vakantie bewaren?

Na de vakantie voelen we ons over het algemeen weer vol energie. Het probleem alleen is dat de terugkeer naar het hectische ritme van het dagelijkse leven snel de tendens vertoont alle heilzame aspecten van de vakantie weg te vagen en ons letterlijk van alle energie te ontdoen.

Gelukkig bestaan er enkele eenvoudige manieren (en met name een gezonde voeding) om onze energievoorraad zo goed mogelijk te leren beheren. Maar over welke energie hebben we het eigenlijk, en wat zouden we dan moeten eten?

Hier is feitelijk sprake van drie verschillende soorten energie: de lichamelijke energie, de mentale energie en de emotionele energie.

 

De lichamelijke energie wordt onderhouden door een regelmatige, fysieke activiteit. Welke activiteit u kiest heeft weinig belang, essentieel is dat ze regelmatig wordt beoefend.

De kwaliteit van het voedsel dat we tot ons nemen, speelt ook een rol van belang. Het doel is om zo « lege calorieën » te vermijden, dat wil zeggen voedingsmiddelen die weinig of zelfs geen essentiële voedingsstoffen bevatten voor een goed functioneren van het lichaam.

De mentale energie, van haar kant, is onmisbaar om efficiënt, goed georganiseerd en geconcentreerd te zijn in het leven van alle dag. In het beroepsleven is het belangrijk zich goed te organiseren zodat we die energie niet « verspillen ». Bijvoorbeeld: richt u niet op « multi-tasking » die is over het algemeen inefficiënt en energieverslindend. Concentreer u eerder op een enkele taak per keer en probeer onophoudelijke onderbrekingen zoals e-mails, sms’jes en andere berichten zo veel mogelijk te beperken.

Probeer tegelijkertijd uw suikerspiegel stabiel te houden door voedingsproducten met een laag suikergehalte te gebruiken. U voorkomt daarmee na de maaltijd het energieverlies en de behoefte aan cafeïne.

De emotionele energie tenslotte laat u toe positief en optimistisch te blijven. Zij is rechtstreeks verbonden aan de manier waarop wij stress beheren en met onze tweede hersenen: de ingewanden. Wacht niet op de eerste tekens van vermoeidheid! Voer vanaf nu een strategie in om uw stress te reguleren. Let er bijvoorbeeld op dat u voldoende slaapt, voorzie ontspanningsmomenten gedurende de dag, maak een wandeling in de natuur of probeer meditatie.

Heeft u de indruk dat u te weinig lichamelijke, mentale of emotionele energie heeft?

Ontdek een wereld van fitness, sport en welzijn.

Word vanaf vandaag lid en geniet van onze 90-dag tevredenheidsgarantie* >>> Link naar de pagina 

* Aanbod onder voorwaarden.