De 15de zwangerschapsweek of de 17de week na de laatste menstruatie

Sporten in je zwangerschap is gezond, maar... met mate!

Foetus: De baby is nu zo'n 11 cm lang en weegt zo'n 75 gram.

Vanaf nu zijn buikspieroefeningen uit den boze. Hiervan ben je dus voorlopig verlost.

Jouw lichaam

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk een onderscheid te maken tussen lichaamsbeweging en sport. Door regelmatig te bewegen, kan je je lichaam voorbereiden op de bevalling. Een half uurtje wandelen per dag is erg belangrijk om de buikspieren te versterken en om de bloedsomloop, de ademhaling en de werking van de darmen te stimuleren. Zwemmen is ook goed tijdens de zwangerschap. Als je normaal gezien veel sport, mag je nu met mate doorgaan tenzij je een sport beoefent die formeel wordt afgeraden.

Tip van de week

Het enige minpunt waar je je aan mag verwachten in de volgende weken: het hormoon progesteron ontspant je spieren waardoor je darmen luier worden en constipatie kan voorkomen. Als je last hebt van constipatie, raden we je aan veel te drinken, veel fruit, groenten en vezels te eten.

De ontwikkeling van je baby

Hij of zij kan nu een vuistje maken en duim en pols bewegen. Ook kan de baby al goed overweg met zijn of haar voeten; die worden naar binnen en buiten gedraaid, er wordt geschopt en de teentjes worden gespreid.